Ontstaan van

Het ontstaan en bestaan van HSV de Schol.

In het café werd al langer gesproken over het oprichten van een visclub in Swolgen en op 1 maart 1957 was het zover.
Dhr Piet Verstegen uit Meerlo kwam naar Café Bram in Swolgen om aldaar visclub de Schol op te richten.
Er waren al meteen 12 leden.
De eerste voorzitter werd Wim Thijssen van de Osterbos en de eerste secretaris/penningmeester werd Piet Peeters.
Dicht bij viswater ‘t Soar woonden Sjeng en Lien Gooren; na het vissen of werken was het daar altijd open huis, koffie met vlaai stond altijd klaar. Een flinke borrel stond er op oudejaarsdag 1971 klaar toen het samenvoegen van de twee oude visvijvers tot een vijver afgerond was.
Daarna moest de oever worden afgekribd. Het hout konden we zagen in het bos van de familie de Swart, in de werkplaats van de familie Peeters werden de palen spits gemaakt en zo konden deze weer naar het viswater. Aldaar werden zo’n 2.500 palen door de leden en de vele vrijwilligers uit Swolgen met de hamer in de grond geslagen.
Het bestuur was voltallig, en ook het voltallig houden van het bestuur was toen geen probleem; men bleef lang in het bestuur, dit is nu ook nog het geval maar meer om het feit dat er niet zo gemakkelijk nieuwe kandidaten te vinden zijn.
Ook werden er veel viswedstrijden en grote concoursen bezocht. Omdat Swolgen toen enkele hele goede vissers had kwamen veel prijzen naar Swolgen toe. Dat het regelmatig wel erg laat werd was dus wel duidelijk. Ze moesten met de fiets overal naar toe en natuurlijk terug langs vele “gevaarlijke”panden.
In de loop der jaren groeide de vereniging gestaag en steeds meer mensen die in Swolgen gewoond hebben of op een andere manier een binding hadden met Swolgen wilden lid zijn van de visclub. Er waren ook veel jeugdleden destijds, de huidige oudere garde van de visclub.
Toen we in 1997 de visvijver weer wilden uitbreiden, ging dit echter op het laatste moment niet door, erger nog, we ontvingen de mededeling dat we moesten verkassen, en dat was natuurlijk juist tegen het zere been van de meerderheid van de leden van de visclub.
Er werd eind 1997 toch het begin gemaakt met de aanleg van een nieuwe visvijver. Na veel ups en downs kwam deze dan eind 2005 toch gereed en is op 27 mei 2006 geopend.

Vanaf deze datum is ook hier al menig visje gevangen……...